مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این که این مکان‌ها نیازمند بازشناسی و معرفی بیشتر هستند، گفت: باید از ظرفیت رسانه‌های ارتباط‌جمعی و فضای مجازی بدین منظور بهره گرفت.
کد خبر: ۹۵۵۷۲۰۸
|
۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از گناباد، حجت‌الاسلام محمد نوروزپور در جریان بازدید از مرقد علامه بهلول گنابادی و حرم امام زاده سلطان محمد عابد (ع) کاخک گناباد اظهار کرد: باید با معرفی بیشتر ظرفیت‌های بقاع متبرکه کشور از ظرفیت خیران و مشارکت مردم برای توسعه کمی و کیفی آنها بیشتر استفاده کرد.

 وی ادامه داد: یکی از رویکردهای مهم سازمان اوقاف و امور خیریه برگزاری آیین‌های مختلف مذهبی و فرهنگی در سطوح استانی و ملی در بقاع متبرکه و انعکاس آنها از طریق رسانه‌های ارتباط‌جمعی است تا از این طریق این بقعه‌ها بیشتر به مردم معرفی و شناسانده شوند.

 مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید مبنی بر لزوم اداره بقاع متبرکه با ظرفیت مردمی و پرهیز از نگاه دولتی به این بخش بیان کرد: جلب بیشتر مشارکت‌های مردمی در این بخش اثربخشی فعالیت‌های آنها را افزایش می‌دهد.

 نوروزپور مطرح کرد: هشت هزار و ۷۶۷ بقعه متبرکه و ۷۲ هزار مسجد در سطح کشور در سامانه سازمان اوقاف و امور خیریه به ثبت رسیده است که بخش اعظم آنها در طول تاریخ و سده‌های گذشته توسط مؤمنان و علما و مردم اداره می‌شدند.

 وی اضافه کرد: حدود ۲ هزار و ۵۰۰ طرح عمرانی و زیربنایی در بقاع متبرکه کشور در حال اجراست که منابع مالی هیچ‌کدام از آنها از منابع دولتی تأمین نمی‌شود و تنها از محل مشارکت‌های مردمی و خیران تأمین منبع می‌شود.

 مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه از آرامگاه علامه بهلول گنابادی به‌عنوان یک قطب فرهنگی مهم در منطقه یادکرد و گفت: تعداد زیادی از مریدان بهلول در داخل و خارج کشور اطلاعی از وجود آرامگاه وی در این شهرستان ندارند و لذا باید با بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌ها و فضای مجازی و برگزاری بیشتر آیین‌های مذهبی و مهم در محل این آرامگاه و با مشارکت خیران این مکان فرهنگی به همه شناسانده شود.

 نوروزپور افزود: با بهره‌گیری از مشارکت مردم و خیران باید موقوفاتی برای علامه بهلول گنابادی ایجاد و منابع آن را صرف توسعه کمی و کیفی فضای آرامگاه آن مرحوم کرد.

 وی ادامه داد: بسیاری از منابع در اختیار این سازمان نیت محور است و باید در راستای نذورات مردم در بخش‌های مرتبط مانند عزاداری سیدالشهدا (ع)، برگزاری آیین‌های فرهنگی و مذهبی و یا درمان بیماران سرطانی و سخت‌درمان هزینه شود و نمی‌توان از صرف این منابع مالی در دیگر بخش‌های غیرمرتبط با نیت‌های واقفان آنها هزینه‌کرد.

 نوروزپور بیان کرد: بااین‌وجود از محل سایر منابع اعتباری سازمان اوقاف و امور خیریه مبالغی برای بازسازی و توسعه محوطه آرامگاه علامه بهلول گنابادی اختصاص می‌یابد.

 هشت هزار و ۷۶۷ بقعه متبرکه و ۷۲ هزار مسجد در سامانه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور به ثبت رسیده است.

 مرکز شهرستان گناباد با پنج هزار و ۷۰۰ موقوفه و رقبه در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

 وجود بقاع متبرکه در شهر "کاخک" و روستاهای "خانیک، کمر زیارت، محیی آباد و بیمرغ" از جمله ظرفیت‌های گردشگری مذهبی شهرستان گناباد به شمار می‌رود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار